domov
kontakt
Facebook
RSS
  • Vabimo vas...

    ... da nam pošljete svoj foto, video ali drug material, ki bi ga želeli deliti z drugimi. Odprti smo tudi za predloge, dopolnitve ali morebitne popravke. Kontaktirajte nas!

    Objavljeno: 04.02.2017
Strani:
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika
  • slika



  • Nyepi - dan, ko se Bali izklopi

    Na Baliju se za 24ur ustavijo vse aktivnosti. Ljudje so cel dan doma v notranjih prostorih, ceste so povsem prazne. Zvečer ni luči, ni televizije, 24ur ni nobenega hrupa. Celo mednarodno letališče je ta dan zaprto. Deluje kot, da na Baliju ni ljudi.

    Objavljeno: 11.02.2018
  • Oman - osnovni nasveti

    Bolj je šlo potovanje k koncu, večja je bila želja, da bi se v to državo še vrnil. Želim si spoznati in videti še več. To je dežela, ki te lahko očara in da vedeti, da smo si ljudje kljub različnim kulturam tako blizu.

    Objavljeno: 28.01.2018
  • Fotokamere za »ekstremne« razmere / voda, prah, pesek, udarci...

    Kamere z zaščito niso samo ozko namenjene za fotografiranje v vodi. Uporabljamo jih lahko za vse namene. Le bolje se počutijo v za druge kamere preveč ekstremnih pogojih.

    Objavljeno: 22.06.2017
  • Tegallalang terasasta riževa polja (Bali - Indonezija)

    Kdor želi te riževe terase doživeti v polni meri, mora biti pri njih že pred osmo zjutraj. Meglice se začenjajo umikati prvih sončnim žarkom. Nizka svetloba da enkratne barve. Tisto pravo Bali zeleno.

    Objavljeno: 16.06.2017
Strani:

 

A A A

Potovanja s terenskim vozilom

Avtor:Leni Ozis in Nejc Trpin

Ljudje smo si različni, zato tudi potujemo na različne načine. Eni po zraku, drugi po vodi, tretji po zemlji. Ljubitelji »pozemeljskih« ali overland potovanj odkrivajo bližnje in daljne pokrajine z različnimi prevoznimi sredstvi. Eno izmed vedno bolj priljubljenih načinov potovanja je potovanje s terenskim vozilom. Na takšnem potovanju smo popolnoma samostojni in neodvisni. Občutek svobode izvira iz možnosti, da lahko s terenskim vozilom obiščemo kotičke sveta, ki marsikateremu konvencionalnemu popotniku niso dostopni. Predstavljene so glavne značilnosti potovanja s terenskim vozilom oz. »terencem« - njegove prednosti in slabosti, priporočena oprema v vozilu, najpogosteje obiskane destinacije in viri, kjer se lahko informiramo o takšnem načinu potovanja.

Izraz overland med popotniki služi kot oznaka za potovanja po zemlji, kjer popotnik razdalje premaguje z lastnim prevoznim sredstvom, naj si bo to motor, avto ali tovornjak. Države, ki jih obišče, spozna na drugačen način kot popotniki, ki na svoji poti uporabljajo javni prevoz. Večina »overlanderjev« za svoj cilj potovanja izbere države tretjega sveta. Tam je skritih kotičkov, do katerih vodijo slabo prevozne ceste, ki same po sebi predstavljajo izziv, ponavadi več kot dovolj. Na svojo pot se seveda lahko odpravimo z navadnim osebnim vozilom. Terensko vozilo pa je zaradi svoje višine (oddaljenost podvozja od tal), štirikolesnega pogona, velike nosilnosti in ponavadi tudi prostornosti bolj primerno za obisk dežel, kjer naše poti niso vedno široke asfaltirane ceste, ampak tudi ozke cestice, ki med svojim vijuganjem neredko prečkajo strmo pobočje, kamnito planoto, hudournike ali peščene sipine. Terensko vozilo je tako dobra izbira za potovanje po zahtevnejših poteh.

Najprej se posvetimo prednostim, ki jih prinaša potovanje s terenskim vozilom.  Za marsikaterega popotnika najpomembnejša prednost je, da potovanje prilagodimo svojemu lastnemu urniku in željam. Ni se nam potrebno držati voznih redov letalskih, železniških in avtobusnih linij, ampak se svobodno odpeljemo dalje, kadar nas je volja. Z avtom lahko zavijemo z glavnih cest, pravzaprav si želimo, da čimmanj poti prevozimo po glavnih cestah. Obiščemo lahko odročne vasi, kjer spoznamo pristne običaje, ki zaradi slabih prometnih povezav še niso prišli pod vpliv globalizacije in množičnega turizma.  Prenočujemo lahko pod milim nebom, kjer se čudimo čudovitim ozvezdjem in utrinkom, ki so našim očem skriti v nepreglednih množicah luči turističnih središč in večjih mest. Vozimo po divjih pokrajinah, ki so včasih tudi lokalnim prebivalcem težko dostopne, ali pa so neasfaltirane cestice edina možnost, da dosežemo izbrano destinacijo.  Slabosti terenskega vozila pa so predvsem njegovo ne ravno poceni vzdrževanje kadar je in tudi kadar ni na poti. Ker »terenci« ne sodijo med vozila za množično uporabo, so njihovi rezervni deli dražji, večja prostornina motorja pa pomeni tudi dražjo registracijo. Ne smemo seveda pozabiti na večjo porabo goriva v primerjavi z navadnimi avtomobili, sploh na težjem terenu, ko je med vožnjo nujna uporaba 4x4 pogona ali reduktorja. Zaradi svoje velikosti so takšni avtomobili manj okretni, saj so narejeni za teren in ne za mestne uli(či)ce. Njihova slabost je še, da imajo v primerjavi z avtodomi in tovornjaki omejene možnosti za spanje pa tudi daljše zadrževanje v avtomobilu, kadar je zunaj slabo vreme.

Če še nismo lastnik »terenca«, in če ugotovimo, da nam najbolj ustreza takšen način potovanja, je ena ključnih zadev izbira in nakup terenskega vozila. Popotniki se ponavadi odločajo za nakup vozil starejšega datuma, saj so nekateri starejši modeli znani kot preverjena kvaliteta. Z nakupom starejšega vozila tudi zmanjšamo možnost elektronskih okvar na vozilu ter si tako prihranimo marsikatero preglavico, ki bi nam povzročala sive lase »nekje sredi ničesar«. Edina slabost starejših avtomobilov pa je zaradi kilometrov, ki so jih že prevozili, njihova nagnjenost h kvarjenju, predvsem če pred našim nakupom niso bili primerno vzdrževani. Če to vzamemo v zakup, avto redno vzdržujemo in pridobimo nekaj avtomehaničnih znanj, starost avtomobila ne predstavlja večje težave. Vozila starejše izdelave je namreč lažje vzdrževati, saj lahko kar sami z določeno mero improvizacije in znanja rešimo večino mehaničnih zapletov, ki se nam potencialno zgodijo na poti. Med znamkami potovalnih vozil so v ospredju Toyota, Nissan, Landrover, Isuzu in Mitsubishi. Te znamke avtomobilov so pogosto zastopane v državah, ki so priljubljen cilj potovanj s terencem, in če domačine pripeljejo v odročne konce, bodo tudi nas. Če vemo, da se takšni avtomobili vozijo naokoli v deželah, skozi katere potujemo, lahko pričakujemo, da se na poti lahko po potrebi oskrbimo z rezervnimi deli, lokalni avtomehaniki pa že imajo izkušnje z njimi. Omenjene avtomobilske znamke uživajo status zelo zanesljivih in sposobnih vozil.  Seveda ima vsaka znamka svoje prednosti in slabosti, vsak model avtomobila tudi ne ustreza vsakemu človeku, vseeno pa so avtomobili teh znamk narejeni z namenom, da nas brez večjih težav popeljejo, kamorkoli si zaželimo.

Priprava vozila na potovanje zahteva predhodno dobro vzdrževanje avtomobila.  Redna menjava motornega olja, preverjanje stanja hladilnega sistema, menjava drugih tekočin, filtrov, tesnil in ostalih zadev naj bodo naša stalna praksa, še posebej pred potovanjem, saj lahko tako zmanjšamo morebitne tehnične zaplete na poti. Če imamo namen s seboj vzeti veliko prtljage ali pa imamo v načrtu potovanje izven utrjenih cest, lahko razmislimo o višjem in močnejšem vzmetenju. Vsekakor je dobro pred potjo preveriti, v kakšnem stanju je obstoječe vzmetenje in ga po potrebi obnoviti, tudi če nimamo želje po dvigovanju vozila. Svoje poglavje so seveda pnevmatike. Če se bomo na svoji poti večinoma vozili po asfaltiranih in makadamskih cestah, zadostujejo navadne cestne pnevmatike. Če želimo zaviti tudi izven cest, izkušeni popotniki priporočajo uporabo pnevmatik z oznako all terrain, (»za vse podlage«), ki so namenjene za uporabo na bolj grobih površinah, dobro pa se obnesejo tudi na asfaltiranih cestah. Njihova največja prednost je poleg bolj grobega profila ojačan stranski del pnevmatike, ki zmanjšuje možnost predrtja na ostrem kamnitem terenu. Ostale dodatke kot so recimo dodatne luči, prednjo cevno zaščito oz. bullbar, višji zajem zraka oz. snorkel, lahko popotnik doda po svoji želji in finančnih zmožnostih, vendar takšni dodatki v osnovi za pot niso nujno potrebni, avtomobilu pa dajo po mnenju večine ljudi bolj »potovalni« videz. Za potovanja izven cest je zelo pomembno, da naši prtljagi dodamo dvigalko, komplet za krpanje pnevmatik, vlečno vrv ter kompresorski vpihovalec zraka. Kadar zaidemo na svoji poti na mehek teren je namreč priporočljivo, da zaradi boljšega oprijema zmanjšamo tlak v pnevmatikah. Za mehek teren so pripravna zadeva tudi podnice, in sicer z njimi podložimo pnevmatike, kadar se nam zgodi, da se z avtom zakopljemo v mehek teren (največkrat pesek). Veliko popotnikov se pri predelovanju vozila za potovanje odloči za vgradnjo dodatnega tanka za gorivo, saj lahko z večjo količino goriva premagujejo daljše razdalje, brez da bi bili v skrbeh, kje bodo našli naslednjo črpalko. Dober nakup je tudi dodaten akumulator, sploh če razmišljamo, da bomo na svoji poti uporabljali številne elektronske naprave.  Med slednjimi je eden ključnih pripomočkov navigacijska naprava (GPS). Popotniki z avtomobili prisegajo na starejše modele GPS naprav, ki so se v odročnih koncih bolje izkazali kot novejši modeli. Poleg same naprave je dobro, da si za pot priskrbimo dovolj natančne navigacijske karte, da nas bo naprava lahko dobro vodila tudi po stranskih cestah. Marsikdo pa še vedno prisega na papirnate karte. Še ena naprava, ki nam lahko pride prav na poti, še posebej če potujemo v skupini večih avtov, je CB postaja. Z njo si olajšamo sporazumevanje in usklajevanje glede poti z ostalimi vozniki, brez da bi se morali na poti ustavljati.

Med opremo, ki jo potrebujemo za potovanje, je ključna oprema za prenočevanje. Sicer imamo na potovanju veliko možnosti, da prenočimo pri domačinih, ki nas radi povabijo v svoje domove, dostikrat pa moramo za prenočevanje poskrbeti sami. Večina popotnikov prenočuje v šotorih. Med slednjimi so v zadnjem času vedno bolj priljubljeni samopostavljivi šotori. Ko so zloženi sicer zavzamejo več prostora kot navadni šotori, ponavadi pa imamo v prtljažniku dovolj prostora za njihovo shranjevanje. Druga možnost je prenočevanje v šotoru, ki ga pritrdimo na streho vozila. Ponudba le teh je na trgu ogromna, so pa cene precej višje od cen navadnih šotorov. Razlogi za to so močnejše ogrodje in platno od navadnih šotorov, enostavnejše postavljanje in vzdržljivost ter s tem povezana njihova uporabnost za daljše obdobje. Pomembno je tudi dejstvo, da z njimi ne spimo na tleh. Tretja, verjetno najbolj zahtevna možnost urejanja naše potovalne spalnice, pa je namestitev ležišča v notranjost avtomobila. Če se odločimo za slednje, se moramo odreči zadnjim sedežem, kar niti ni slabost, če potujemo sami ali v paru. Težje si kaj takšnega privoščimo, če bi radi naokoli vozili več ljudi. Posteljo lahko vgradimo v avto tako, da nam spodaj ostane nekaj odlagalnega prostora, ki ga lahko razdelimo na posamezne dele ali celo izdelamo predalnike, v katere lahko bolj urejeno odlagamo našo prtljago. V primeru predelave zadnjega dela vozila v spalnico, je dobro, da za daljše potovanje razmislimo tudi o strešnih kovčkih, saj bo spalna površina v vozilu zavzela veliko prostora, in bomo morali del prtljage shraniti tudi na streho. Za potovanja v hladnejše konce Zemlje ali v hladnih delih leta je dobro razmisliti tudi o ogrevalnem sistemu v avtu, ki poskrbi, da so naše noči manj hladne. Ogrevalni sistem za svoje delovanje uporablja gorivo, tako da mu zagotovimo delovanje ob vsakokratnem polnjenju rezervoarja za gorivo. Da se izognemu vlagi v avtu, ki se nabira z našim dihanjem v hladnejših nočeh, in na splošno poskrbimo za boljši zrak med spanjem, si lahko na okna namestimo zračnike, ki dovajajo v avto zrak, brez da bi bila okna odprta. Poleg spanja je pomemben del potovanja tudi prehranjevanje. Vsakdo od nas rad okuša lokalne specialitete, kadar pa se oddaljimo od naselij, si moramo sami pripraviti naše obroke. Če želimo jesti še kaj drugega kot suho hrano, npr. testenine in riž, ki se ne pokvari, imamo možnost, da kupimo 12-voltni kompresorski hladilnik, v katerem shranjujemo hitropokvarljivo hrano ter pijačo. Takšni hladilniki so ponavadi zelo varčni, tako da jih brez težav pustimo delati več ur, brez da bi nas skrbelo za pretirano trošenje akumulatorja. Kuhamo lahko z različnimi kuhalniki – z gorilniki na plinske jeklenke, z manjšimi kuhalniki na plinske kartuše in kuhalniki na naftne derivate (gas stove), ki so zelo praktični, saj lahko nafto in bencin za razliko od kartuš dobimo praktično povsod. Še ena stvar je povezana z našim potovalnim udobjem, in sicer umivanje. Enostavna rešitev za tuširanje je kanister s pipo za vodo, ki ga prebarvamo na črno in postavimo na streho avtomobila., iz njega pa speljemo cev. Lahko si omislimo solarni tuš, ki pa je bolj občutljiv od kanistra, saj gre za vrečko, ko jo lahko po nesreči prepičimo, je pa bolj praktičen za shranjevanje, saj ga lahko zložimo. Če se odločamo za bolj sofisticirane rešitve, lahko v avto namestimo rezervoarje za vodo in črpalko, ki bo zagotovila dovajanje vode. Lahko pa izkoristimo toploto avtomobilskega motorja, in krogotoku hladilnega sistema za motor dodamo še eno cev, ki jo speljemo do rezervoarjev za vodo, da jih ogreje. O zadnji možnosti vsekakor velja razmisliti, če imamo namen avto uporabljati dlje časa in z njim prepotovati številne kilometre. 

Potovanje s terenskim vozilom človeku ponudi drugačen pogled na pokrajino, kot jo opisujejo turistični vodniki. Seveda se znanim turističnim točkam zaradi njihove lepote in posebnosti na poti največkrat ne moremo izogniti, s potovanji izven glavnih cest pa odkrijemo toliko čudovitih kotičkov, za katerih lepoto bi bili brez našega »terenca« vsekakor prikrajšani. Takšen način potovanja daje posebno zadovoljstvo ljudem, ki so jim ozke in zahtevne ceste v veselje in izziv. Popotniki s terenskimi vozili radi zaidejo v odmaknjene puščavske predele Severne in Zahodne Afrike ter Bližnjega Vzhoda, pogosta pa so tudi potovanja v smeri Mongolije. Dosti pa je tudi popotnikov, ki se s svojim »terencem« odločijo prepotovati cel svet, ali pa vsaj kakšen kontitent. Vsekakor pa ni nujno oditi na dolgo potovanje – s terenskim vozilom lahko odkrivamo tudi nam bližje konce na drugačen način. Na internetu (v tujini tudi v knjižnih oblikah) lahko glede tovrstnih potovanj najdemo veliko literature, popotniki na svojih spletnih straneh in blogih opisujejo svoje izkušnje in dajejo nasvete, aktualne informacije pa lahko najdemo na mnogih spletnih forumih, primer sta recimo www.hubb.com in www.expeditionportal.com. In za konec še nasvet za tiste, ki želijo potovati s terenskim vozilom, niso pa pripravljeni kupovati lastnega vozila in opreme za potovanje ter prevoziti dolgih razdalj do začetne destinacije. Svojo željo po takšnem potovanju lahko uresničite pri vedno bolj številnih agencijah, ki ponujajo potovanja s »terenci«. Vaši vodniki so tako ponavadi izkušeni popotniki, ki so v življenju prevozili že mnogo stranpoti, sedaj pa svoje veselje do potovanja izven asfaltiranih cest delijo tudi z drugimi.

 

 


 

Komentarji